Pn-Pt  6:30 - 17:00

Dyrektor  10:00 - 14:00

Zabawy stymulujące zmysły

Zabawy stymulujące zmysły

DOTYK

Najwcześniej rozwijający się, najważniejszy zmysł, który ma wielki wpływ na fizyczne, psychiczne i emocjonalne zachowanie człowieka. Poprzez powierzchnię skóry całego naszego ciała, dostarcza informacji o fakturze, kształcie i rozmiarze przedmiotów. Mówi nam, czy w danej chwili jesteśmy dotykani czy to my czegoś dotykamy.

Zabawy :

  • dotykowe pudełko (pudełko po butach lub poszewka na poduszkę, umieść w środku różne przedmioty)
  • malowanie dłońmi i stopami (farbę zmieszaj z innymi materiałami, np. kaszą, piaskiem, ryżem itp. Stwórzcie też własną „farbę” z kisielu, galaretki)
  • robienie kul z papieru i rzucanie do celu
  • kółko i krzyżyk w piance do golenia
  • wyklejanie z plasteliny, ciastoliny leżącej ósemki
  • kreślenie na plecach znaków, figur, cyfr
  • rozpoznawanie faktur bez udziału wzroku
  • wskazywanie miejsca dotyku bez pomocy wzroku

UKAD PRZEDSIONKOWO – PROPRIOCEPTYWNY

Umożliwia odbieranie doznań związanych z ruchem i zmianami w ruchu. Wpływa na utrzymanie równowagi, świadomości przestrzeni, właściwego napięcia mięśniowego, koordynacji i płynności ruchu.

Zabawy:

  • skoki obunóż w miejscu, do tyłu do przodu, do tyłu, na boki
  • w siadzie kręcenie się w kółko na pośladkach
  • skłony, skręty i kręcenie głową
  • skoki pajacyka, skoki żabki
  • zeskakiwanie z powierzchni
  • toczenie się w różnych kierunkach
  • kołysanie się do przodu i na boki: w leżeniu na plecach z nogami ugiętymi, skrzyżowanymi, przyciągniętymi do klatki piersiowej oplecionymi rękami
  • skakanie na piłkach typu skoczki
  • obracanie się w fotelu obrotowym (zaczynamy od dwóch, trzech obrotów w jedną stronę, zatrzymujemy fotel i obracamy go w przeciwną stronę)
  • turlanie się po podłodze z nogami wyprostowanymi i rękami ułożonymi wzdłuż ciała
  • ślizganie się na małym kocyku w pozycji na brzuchu, dziecko odpycha się rękami od podłoża albo rodzic ciągnie dziecko za kocyk lub ręce
  • zabawy w przepychanie i siłowanie się
  • w leżeniu na plecach dociskanie kolan do klatki piersiowej
  • leżenie na podłodze z nogami opartymi o ścianę i toczenie stopami piłkami piłki
  • w leżeniu na plecach: przenoszenie za głowę piłek lub woreczków utrzymywanych między nogami
  • odbijanie balonika w nietypowy sposób: głową, łokciem, nogą
  • wałkowanie pleców wałkiem kuchennym
  • przeciąganie liny
  • przenoszenie ciężkich przedmiotów

SŁUCH

Słuch jest jednym z podstawowych ludzkich zmysłów! Na co dzień zazwyczaj nie pamiętamy o

jego doniosłej roli. Po prostu przyjmujemy, że jest oczywistą częścią naszego życia.

Zabawy:

  • rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez różne instrumenty,
  • ilustrowanie np padającego deszczu (drobny, lekki, ulewa, burza) poprzez wystukiwanie, naśladowanie głosów zwierząt wskazanych na obrazkach

SMAK

Kubki smakowe dostarczają informacji o kilku podstawowych smakach: słodkim, słonym, kwaśnym oraz gorzkim.Szacuje się, że przeciętny człowiek jest w stanie odróżnić smak około 4000 różnych substancji.

Zabawy:

  • picie soków przez słomkę i rozpoznawanie smaku poprzez wybranie właściwego owocu na rysunku np truskawka, jabłko, pomarańcza, winogrono, wiśnia
  • przedstawienie smaków za pomocą mimiki

WĘCH

Człowiek rozróżnia kilka tysięcy zapachów i potrafi określić ich intensywność. Zmysł węchu jest bardzo wrażliwy. Dzięki niemu oprócz wykrywania zapachu i oceny jego intensywności możliwe jest zapamiętywanie wrażeń węchowych oraz nadawanie im znaczenia emocjonalnego.

Zabawy:

  • rozpoznawanie zapachu przypraw bez udziału wzroku – cynamonu, pieprzu, czosnku, wanilii, goździków
  • rozpoznawanie łazienkowych zapachów np szamponu do włosów, mydła, proszku

WZROK

Oko jest „aparatem fotografującym” świat.

Zabawy:

  • wodzenie wzrokiem za światłem latarki w ciemnym pokoju, łapanie rękami źródła światła
  • odbijanie balona z ręki do ręki (usprawnianie widzenia obuocznego)
  • dla najmłodszych obrazki kontrastowe najlepiej czarno – białe